Wednesday, June 2, 2010

...keRana aKu aDaLaH ADIK...

Bismillahirrahmanirrahim...

Dalam post kali ni, sy nak selitkan kte ganti name aku..
Kenape?.. Mungkin lbh mudah untuk bercerita...

Time kecik2 dulu, aku sntiasa bertanya kat diri sendiri..
Bile la nak dapat adik(almaklumla,ank bongsu)..
Mestila kdg2, terfikir gak nak adik.. hehe..

bukan tu aje, selalu gak tany kat mama, knape aku ni bukan anak sulong..
kalo aku ank sulong, msti besh..
bleh maen ngn adik..
bleh buli adik..
bleh kacau adik..
bleh tarik rambut adik...
bleh cubit2 adik..
hehehe...

Kalo kat kelas pun,dulu2 jarang aku ni jd org yang agk "senior" lam kelas.. walaupun sebaya, tetap tak sama coz tarikh lahir masing2 kan berbeza...
cume, kat kampus ni la, bley r jadi org "senior" sket kat lam kelas..
ade org kate,bile jd "senior" tu,mulela nak besar kepala..
ye ke?..
tak betul statement tu sbnrny..
kakak ke,adik ke..
same je..
yang penting,rase hormat kat orng lain yang perlu kita utamakan..

kita wat baik kat org..
bukan sbb org tu lbih senior dr kite..
bukan juge sbb kita takut kat dia..
tp,berbuat baiklah atas alasan..
kasih syg dan hormat seorang muslim terhadap saudaranya yang lain...

but!!
i realise now!!
walaupun sy cube jadi kakak, sy rase saya tewas..
nape?..
sy lbih bnyk melihat berbanding bertindak...
sy lbih bnyk diam dan berfikir bile sumthing happen..
bnyk menyimpan rahsia orang yang last2, sy gak yang tersepit..
dan sekarang,lebih bnyk pendam perasaan daripda berkata2..hehehe

belajar dari kesilapankah?..
mungkin juge..=)
tp,sy tetap terfikir, tepatkah pe yang sy buat?..
ntah..
i dun know what is the best answer 4 dat question..

kdg2,tak mampu untuk menegur adik2 yg buat silap..
nape? tak sampai ati??
mungkin...mungkin...mungkin...
kdg2,terfikir gak,aku ni tak sampai ati tak kena tempat ke?..
mungkin juge...

sedih...sedih...dan teramat sedih...
=(

tapi..
kat cni..kpd adik2 yang leh trime aku ni sbg kakak..
sebenarnya..
i'm trying to be da best "sis" to all of u..
tp, gitu r..
mungkin sbb pada hakikatnya, aku adalah "ADIK",
sbb tu la aku tak leh nak jadi kakak yang baik..
hehe..

to adik2..
akak cbe jadi tmpat untuk adik2 menangis,ketawa,suka,duka,teriak,meraung..
walaupun last2,akak gak yang terluka... haha..
tapi, tak pe..
sbb akak cbe untuk jd kakak,akk terima la risiko tu..
besela tu, terluka sket2 je, bukan bnyk pun..
lpas tu okeyla smule..
simpan lame2,tak ceria lak..
hehe..

ha, aku pernh tny kat sorng shbt..
patut tak kite ni jd sensitif?..
dia kate: patut..
dia tany aku smule..
ade ke org yang tak sensitif kat lam dunia ni?..
aku tak ley nak jwb soalan tu..
betul gak pertnyaan tuh..
ade ke?
sume org sbnrnya sensitif, cume tahap kesensitivitian tu yang berbeza..
hehehe...
pandai2la kawal, jgn smpai,ble terlebih snsitif,
orang tak senang dengan kite..kan?..=)

p,manusia ni,gitu r..
asyik fikir sal orang je kan?..
org sensitif ke tak?
org marah ke tak?..
org puas ati ke tak?..
sume,org.. org.. org..

p,gitula...
lumrah hidup bermasyarakat..
kalo tak nak fikir sal orang..
baik g duk kat ceruk hutan..
aman,damai dan sentosa,
bersama org utan, gajah,rimau dan rusa...
hahaha...
just kidding!!

to adik2..
plez forgive me 4 everything!!
coz,akak bukanlah penasihat,motivator ataupun penceloteh yang baik..
dan tak dapat nak tumpukan perhatian betul2 kat adik2 sume..
sampai kadang2,akak terlepas pandang..
terlepas pandng untuk menegur..
terlepas pandang untuk mengesyorkan tindakan terbaik ble adik2 berhadapan dengan 2 pilihan yang sukar dalam hidup..
i'm so sory..

but any way..
to all my "adik"
i'm still wanna to say..
i'm always be here to all of u..
whether u need me or not..
i'm still here n never go anywhere,insyaAllah..
=)

..............................................................................

jadi,daripada cite kat atas..
aku nak reflect smule kat diri sendiri..
hebatnya percaturan Allah..
mmg patut pun aku tak ade adik(mksudnya adik kandung),
sbb kemampuan yang Allah bagi kat aku adalah untuk menjadi seorang adik..
bukannya seorang kakak..hehe

To my beloved sis..
Kat cni, pada kesempatan kali ni..
i'm wanna to say "selamat menempuh alam rumahtangga"
dan "selamat pengantin baru"..(06.06.2010)
moge berbahagia hingga ke syurga ye..
=)

* Tak lupe juge buat ustaz amin n kak salsabila :Selamat pengantin baru..
=)

DOA UNTUK PENGANTIN :
"Barakallahulakuma wa baraka 'alaikuma wajama'a bainakuma fii khair"




6 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

wardah....terbaik!!!! :)

Unknown said...

Kak yana. Ade nak dedicate to sum1 ke entry ni?
hehe.
Bagusnye. kite ade 2 adik lagi, xtahula mampu ke tak, nak pikul tggjwb jd kakak.
jd adik pun ade tggjwb.
kdg2 susah. tp xpela, sume tu kene tempuh dgn baik kan.
InsyaAllah.
lepas ni pon dpt junior da. haha.
akk ade dga cite ke bdk tesl ramai diz time? it is true 6 units for them (oh,ok. dyorg mmg ramai pon-batch kite tesl kan majo)

Oh. selamat pengantin br utk ust.amin n kak salsabila. (hrp2 dyorg bce la)
n ur sis too.
May Allah bless them alwayz with the berkah. Ameen.

wardahdiana said...

Hehe.. dedicate to sum 1?.. mungkin gak..tak de la.. tu bacaan umum je..=)

wa,ramai tesl kan?.. harap2, dapat gak junior pai walaupun satu kelas..agr mereka dapat menjadi penyambung tarbiah di kampus kite..=)

Unknown said...

Hmm. kite pun harap mcm tu.
dengar2 ade 2 kelas pai.
tgkla macam mane nanti bukak sem ni.

...wardahdiana... said...

salam..
to dyana bahri :
2 kelas pai..
hehe..
berite gembire tuh..=)
insyaAllah,sme2lah kte nantikan kedatangan mereka..