Sunday, June 13, 2010

... pErsoNaLiTi???...

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t..

Tengah duk rehat2 kat rumah time cuti ni, teringat lak perbincangan menarik bersama En Zaharim, pensyarah subjek Perkembangan Kanak2.. hehe..


Ceritenya gni :

Hari tu sume berjalan mcm bese.. Semalam kami agak santai, tp hari ni jadual kami penuh dngn slot prbentangan... hehehe.. Pe yang sy nak kongsi, tutorial menarik tentang personaliti..

Ape itu personaliti??
secara umumnya, personaliti bermaksud sahsiah,keperibadian atau perwatakan..
ia berasal dari perkataan Latin,iaitu persona..

Menurut Alder(1948), personaliti merupakan gaya hidup seseorang individu..

Manakala Mischel(1981) mendefinisikan personaliti sebagai susunan pola-pola tingkah laku manusia yang diaplikasikan dalam situasi kehidupannya...

jadi, itulah beberapa pendapat yang sy petik berdasarkan pandangan beberape org tokoh brkenaan maksud personaliti..

Sekarang, ape lak pndngn kita sendiri tentang personaliti??
hehehe...


td, bbrpe org shbt telah bentangkan tentang personaliti seorang tokoh yang begitu terkenal,iaitu HAMKA ( Haji Abdul Malik bin Karim Amrullah)..

Melalui cerita2 yang kita pernah dengar sblum ni, begitu banyak sumbangan yang tlh diberikan oleh HAMKA terutamanya dalam bidang penulisan... Beliau juga merupakan seorang pemimpin dan tokoh ulama yang terkenal dalam menyebarkan dakwah di Indonesia... Semngat perjuangn yang ditonjolkan oleh beliau begitu hebat dan amat sukar untuk di cari ganti...

Semua fakta yg dilontarkan oleh shbt2 membuatkan sy berfikir sejenak...


Rupenya, bukan mudah untuk memiliki satu personaliti yang baik dan sempurna...


Bnyk yng perlu dikorbankan..
Bnyk yang perlu difikirkan...
Bnyk yang perlu kita perjuangkn..

Pada mulanya, sy mmbayangkan personaliti itu bergntung pd penmpilan dan pembawakan fizikal seseorng.. tp,sy silap... personaliti yang baik sebnrnya meliputi seluruh aspek dalam diri seseorng individu...(fizikal, mental, emosi, rohani dan sosial)..=)

Kdg2, manusia suka menilai seseorng melalui first impression..
ada jugak yng hny memandng sudut fizikl semata2..
dan memandang hny dengn indera mata, bukan dengn "mata hati"..

Pernah tak kite rase kecewa sgt dgn seseorang?..
mungkin pernh dan mungkin tak pernah..
kan?.. kan?..

Pernh tak kite rase kita kenal seseorng, tetapi sampai pada satu tahap, kita rase kitelah orng yang paling tak faham tentang dia?..
hahaha...

Itulah manusia...
Sbnrnya, apabila kita mengenali atau mengagumi seseorang, bersederhanalah dalam memberi "expectation" pdnya..
kenapa ye?..
krn dibimbangi, apabila dia melakukan sesuatu di luar jngkaan kita, kita sukar nak terima keadaan atau situasi itu...



Walau bagaimanapun, bertemu dengn pelbagai perangai dan ragam manusia, mengajar kite satu lagi pengalaman hidup.. belajar camana nak handle orang dan mengawal emosi..hehe..mengajar juge erti sebuah kesabaran dan cara nak marah orang dengan berhikmah.. (^_^)


Pernah tak kite terfikir, camane la expectation org pada kite ye?..



Baik ke?

Buruk ke?

Tak de makne ke kehadiran kite ni dlm hidup org2 yng kite kenal?

Ke camane???

Hurmm..


Fikir..fikir dan fikirlah..


Yang pasti, cubelah untuk memahami dan menghormati personality org lain sblum kite mengharapkan mereka menghormati dan memahmi pendirian kite.. tak sume orang fikir macam yang kite fikir..jadi,hormat-menghormatilah antara satu sma lain yep..insyaAllah,dunia ni aman tanpa persengketaan.. hehe..


Okai,sekadar itu sahaja… Wassalam..=)


Firman Allah : Surah al-Hujurat,ayat 13 :


" Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)."


3 comments:

i_me.... said...

macam orang macam ragamnya,,
macam ragam,macam cara,,
cara kita nak menghadapi kepelbagaian ragam manusia,,
semua tu lah yang mengajar kita erti kehidupan,,
dan memberi kita sebuah pengalaman,,
yang amat berharga,,
yang mana tidak dijual di kedai,,
dan tidak diajar di sekolah atau maktab,,
jadi,,

bergembiralah anda menghadapi 'pengalaman' tu semua wahai sahabatku sayang....=)

محمد حذوان بن حميدان said...

post yg santai tp mmbuatkn mnda berfikir jauh.. gud ustazah..(^_^)

btl tu kak yuz..stiap mnusia pnuh dgn ragamnya..itylah sbnrnye warna-warni sbuah ukhuwah.. (^_^)

...wardahdiana... said...

salam..

to fairuz :
pengalaman?..haha..
kdg2..
sakit sangt nk harungi sebuah pengalam..huk3..
rase nak stop dah..
stop brhdpn dngn manusia..
well, u know me..=)
pe pun..
ambe hrgai stiap pnglman yg tlh dilalui..
lbih mematangkan tindakan dan fikiran yg mmg kebudak2an ini..
hek3..

to hazwan :
em,befikir jauh?..
bgus la bos..
fikirla jauh2..
mge dptla input yg dicari dari pemikiran yg jauh tu yep..