Tuesday, May 11, 2010

...MusiBah???...

Bismillahirrahmanirrahim...

Handset sy tetibe berbunyi...
(cm bese, lagu kanak2 riang tu menandakan ade mesej yang masuk)
then, sy pun bacelah.. Mesej tu berbunyi ;

"Daripada Abu Said al-Khudri r.a dan Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : Tidak menimpa seseorang mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis musibah, kesakitan, kesedihan dan kedukacitaan,melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosa silam dan lalunya"
( Riwayat Bukhari dan Muslim )

Sy berfikir seketike.. P,agak lamelah jugak.. Kbetulan tengah ditimpa kesakitan time tu,sbb tu kot berfikir agak dalam tentang hadith yg diterime.. yela, apabile sesuatu tu terkena kat batang hidung sendiri boleh membuat kite terhenti seketika untuk berfikir dan merenung kembali setiap ape yang pernah kite lakukan selama ni..

Sy yakin, semua daripada kite pasti diuji.. Tak kirelah dengan ujian atau musibah ape sekalipun.. namun, jgn kite lupe, kdg2, nikmat yang banyk pun merupakan satu ujian buat kite.. Ujian dari Allah untuk melihat kite ni bersyukur atau tidak dengan nikmat yang diberikan..

Bile ditimpa je sesuatu musibah, pasti ade yang mengingatkan :
" Setiap ujian tu pasti ade hikmahnye"..

Bagi yang mengalami ujian tersebut lak pasti berkate:
" Yela,aku taw la ade hikmahnye tp ko tak rase pe yang aku rase..."

Hehehe.. Nak wat cane, begitulah adatnya.. kan? kan?
pe pun, berterime kasih lah kepada insan yg berada di sisi kita tak kire la mase kita susah atau senang..=)

Dlm majalah SOLUSI isu.19, ade memuatkan panduan ketika kita menghadapi sesuatu musibah :

1) Tetapkan keyakinan dalam hati bahawa musibah itu daripada Allah

Dalam surah al-Hadid,ayat 22, Allah telah berfirman :

Maksudnya :" Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan kami) sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."


Allah menguji kita untuk melihat sejauh mana keyakinan dan kepergantungan kita padaNya. Cube kita muhasabah semula.. Bile kite diuji, pada siapa kite mengadu? Mak ke, ayah ke, pakwe ke, makwe ke atau sahabat ke?... Sahabat2ku, yakinlah pada Allah.. Ujian itu daripada Allah dan Dia Maha Mengetahui jalan penyelesaian yang trbaik untuk diri kita..

2) Menahan dan Mengawal diri dengan sifat sabar

Kadang2,tak salah kite nak menangis bile diuji.. Itu fitrah sebenarnya.. Namun, alirkanlah air matamu itu hanya kepada Dia.. Dihadapan Dia kita hadapkan diri kita yang serba lemah.. Dan bersabarlah!!!

Kerana dalam surah al-Baqarah ( ayat 155-156 ) Allah ada berfirman :

Maksudnya : "155. Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: 156. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

3) Banyakkan doa dan berzikir :

Jangan sekali-kali teragak-agak dalam berdoa.. Jangan pernah ada rasa ragu apakah doa kita diperkenankan atau tidak, sebaliknya katakan pada hati : " Aku yakin doaku akan diperkenankan." Hati kita ini umpama magnet. Semaikan rasa yang baik2,dan berprasangka baiklah dengan ujian yang Allah timpakan pada kita. InsyaAllah,kita akan menuai kebaikan pada pengakhirannya.. Rasulullah s.a.w ada mengunjurkan satu doa yang boleh kita amalkan di saat kita menghadapi musibah.. Doa tersebut ialah :

" Ya Allah, berilah pahala dalam musibahku ini dan berilah ganti bagiku yang lebih baik daripadanya.."
(Riwayat Muslim,no.2165)

4) Tetap berusaha untuk mengatasi musibah itu..

Selain bersabar,kita juga perlu berusaha untuk menghadapi musibah yang hadir dalam hidup kita.. Apabila kita dihidang dengan sesuatu ujian, kita juga diberi 2 pilihan untuk mengatasinya.. Pilihannya adalah, apakah kita memilih untuk berusaha menghadapi ujian tersebut dengan positif ATAU memandangnya dari sudut negatif dan berputus asa dari menyelesaikan permasalahan itu.. Fikir2knlah.. =)

Belajar dari musibah!! Kerana itulah sifat mukmin sejati yang akan menyebabkan mereka terhindar daripada menghadapi musibah yang sama berulang kali.. Sabda Rasulullah s.a.w :

" Orang mukmin tidak akan terjatuh ke dalam lubang yang sama dua kali."
( Riwayat Muslim no.2998 )

5) Segera bertaubat lantas bertawakkal kepada Allah

" Setiap anak Adam memiliki kesalahan (dosa). Dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah orang yang bertaubat."
(Riwayat al-Tirmizi no.2499)

Allah juga berfirman :

Maksudnya :51. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal".

( Surah at-Taubah,ayat 51)

Oleh itu, marilah kita mengambil 'ibrah daripada setiap musibah yang melanda diri kita. Sesungguhnya musibah itu berupaya menempa hati ke arah kebaikan dan juga sebagai satu isyarat daripada Allah untuk kita segera memperbaiki diri..

Musibah juga akan menyerlahkan warna sebenar (true colors) diri kita sama ada di hadapan manusia lain mahupun di hadapan Allah.. Jika kita redha, itu bukan pura2.. Dan jika kita sabar, itu juga bukan pura2.. Musibah inilah kayu pengukur yang boleh menilai sehampir mana hubungan kita dengan Allah.. Jika hati kita tenteram,sabar dan redha dengan musibah,itu petanda hati kita DEKAT pada Allah..

jadi, Jom muhasabah diri kite!!! =)

.....................................................................................................................................................
p/s : tq kepada shbt2 yang sudi jage ambe time sakit minggu lepas especially to mama,feha n adik mimi comey.. =) barakallahulakunna and gud luck for final exam yep!!

No comments: