Thursday, December 3, 2009

... tEguRan bErHikMah...

Assalamualaikum wbt...
Errmmm... Kali ni nak kongsi ngn shbt2 sume mcm mane nk tegur orang secare berhikmah... Tips ni sy dapat melalui saluran OASIS Astro, program bersame Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah...
Dalam hidup ni, mcm2 kerenah yang kite jumpe kan?..
Yang jns ego, manje, romantik, keras kepale, lemah lembut dan 1001 mcm lagi gaye dan style y tersendiri.. Hehe.. Tngok diri kite pun, mcm2 perngai ade kan?..
Hurrmmm...
Begitulah uniknye kite..
Ade kelemahan dan kelebihan yang tersendiri...
Sbb itu kite ni bersaudara...
Untuk saling melengkapi kekurangan masing2 dengan kelebihan yang dimiliki dalam diri masing2..Hebat bukan?...
Untuk saling melengkapi,kite perlu saling tegur menegur..
Baru kite tahu di mane kelemahan yang perlu diperbaiki...
Jd, macam mane nak menegur orang yep?..
Senang jer.. Bagi salam...
" Assalamualaikum.." Ha, mudah bukan?..

Tp, sebenarnya kat cni sy nak kongsi macam mane nak tegur kesilapan orang.. Bukan mcm mane nak berkenalan atau beramah mesra..
Hehe.. Yang td tu, sekadar selingan sahaja...=)
Semoge tips ni dapat kite praktikkan agar orang yang ditegur dapat menerima nasihat dan teguran kite dengan hati yang lapang ye..=)
Care2nya begini..
1) Pastikan niat kite betul..
Setiap amalan itu bermula dngan niat di hati kita.. Pastikan kite ikhlas untuk tegur dia..Kite tegur dia sbb kite sayang kat dia. Sbb kite nak tengok dia berubah ke arah yang lebih baik.. Jangan kite tegur dia untuk mengaibkan dia atau pun nak perasan kite ni bagus.. Hehe.. Jd, perbetulkan niat dlu ye...
2) Bace doa..
Ha, sebelum nak tegur orang, bce doa dlu.. Biar lembut hati dia nak dgr nsht kite.. Bukan masuk telinge kanan,pstu kuar ikut telinge kiri.. Hehe.. Bukankah hidayah itu milik Allah?.. Doa yang disaran untuk kite amalkan sblum kite mnegur orang ialah, bacaan dari surah Taha ( ayat 1-5 dan ayat 25-28 ).. Selain itu, bace Ya Azizu Ya Jabbarul Mutakabbir...
3) Jangan ungkit benda yang dah lepas..
Kalau nak nsht orang, perkare yang kite ckp tu adalh ksalahan dia pada waktu tu shj.. Yang dah lame tu,tak yah la nak ungkit2.. Contohnya seorang suami nak tegur seorang isteri yang wat air kopi tapi pahit rasenya.. Tak cukup urrmmpp gitu!!!.. Hehe..
Cara tegur yang betul :
" Cbe rase air kopi ni.."
Bile isteri tu rase air tadi, bru la dia taw kekurangan air tu, btul x?.. Hati dia pun tak la sakit dengan kate2 yang "pedas"..
Cara tegur yang salah :
" Awak ni tak reti nak wat air ke?!.. 25 taun kawen, air tu tak pernah nak sedap!!.."
Aiseh men, kalau gitu la cre tegurny, alamat bergaduh 40 hari 40 malam le.. Ermm,msti dia terase, abes tu slame ni dia wat air kat kite bergeleng2, await tak tegur?.. Ni dah lah marah2, tak reti nak jage perasaan orang agakny...
Jadi, berhati2 ble nak menegur ye.. Takut2 niat asalnya nak menegur, tp lain pulak yang jadik.. Sape yang susah?.. Diri sendiri jgk,kn?.. kan?..
4) Tegur elok2 dan guna bahase yang baik. Jangan tengking2..
Bile nk tegur orang, kite kne bijak gunekan bahase yang baik.. Baru orang tu rase senang ati je nak terime... Macam kite jugak, nak orang tgur kite dengn baik, kan?.. Ha, lagi stu.. Kalau nk tegur tu mst tengok mase n keadaan yang sesuai.. Jangan la orang tengah2 " hot temper" pun kite pegi sergah jgk.. Tak ke mengamuk kawan kite tu.. Ish3..
5) Doakan mereka...
Selepas kite beri nasihat tu, banyakkan berdoa.. Mintak kat Allah, supaya dibukekan hati orang yang kite nasihati tu untuk berlapang dada dengan teguran kite dan berubah ke arah yang lebih baik.. Ermm, bukankah doa itu senjata mukmin?.. Kite hanya mampu berusaha, yang selebihnya kite berserah kepada Allah..
Moge kite dapat praktikkan cara teguran yang berhikmah ni ye.. Kadang2 kite terfikir, layakkah diri ini menegur sedangkan kite sendiri tak sempurna?.. Tp, cbe kite refleksi smule.. Sampai bile kite nak tunggu diri kite ni sempurna, bru kite leh tegur orang lain?.. Smpai ble pun kite takkan smpurna krn kite bukanlah Nabi atau Rasul.. Jadi, bertindak sewajarnya sebagai seorang muslim..
Firman Allah dalam surah Adz- Zariyat ayat 55 yang bermaksud :
" Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin.."
Justeru itu, tetapkanlah diri kite untuk memberi nasihat atau teguran dalam ape jua wasilah sekalipun.. Sama ade melalui perbuatan, percakapan atau pun penulisan.. Hehe.. Mungkin hari ini orang yang dinasihati tidak menerima teguran kite.. Tp, siapa sangka mungkin pada hari esok ,luse atau 100 hari lagi, teguran kite itu berbekas dan singgah di hatinya? Jadi, jangan pernah berputus asa dalam mengajak ke arah kebaikan dan mencegah sebarang kemungkaran..
Semoga dengan peringatan yang kite berikan kepada orang pada hari ini, dapat menggerakkan hati orang tersebut atau individu lain agar menegur kite pula pada mase akan datang jika kite mengulangi kesilapan yang sama,InsyaAllah... Kerana ,manusia itu seringkali lupe dan sentiase dahagakan peringatan...
Wassalam...=)

4 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

semoga kita dpt mngamalkan segala tips2 yg begitu berguna dari masa DULU,JUGA utk masa KINI dan SELAMANYA(^_^)

cik dyana bahri said...

bagus2,..
slame ni tegur org xpk ape pon,..
thnx,..

Noormaziera Mohd Nor said...

mohon copy ye....
free2 jenguklah blog maz...
http://mazieramuizuddin.blogspot.com/

...wardahdiana... said...

to noormaziera mohd nor :
silakan..
insyaAllah,nt sy ziarah...=)