Wednesday, December 2, 2009

...KeMbaLi...

Dah lame tak create sumthing kat laman maya ni.. Salah diri ni jugak sebab terlalu terikut dengan emosi yang sentiasa membelenggu diri.. Baru2 ni, macam2 yang ade dalam fikiran.. Tentang tugasan yang bertimbun-timbun, persiapn exam yang kelam kelibut dan serabut, masalah emosi yang tak berape nak stabil,masalah2 lame yang dah lame "kiv" n tak selesai2 dan macam2 lagi… Semua ade duk memberat kat dalam otak... Sume duk ade bercampur,bertolak, darab dan bahagi kat dalam benak fikiran nih.. Huhuhu.. Erm, itulah kehidupan kan?..=(

Setiap hari yang berlalu dan singgah dalam kehidupan ni, sy cube fikir hikmahnya.. Bnyknye tanggungjawab yang belum selesai, bnyknya amanah yang terabai, banykny dugaan yang tersadai, banyknya cabaran yang merandai.. Sehingga sy terduduk dari langkahan.. Terlalu letih sehingga sy terfikir, mampukah sy bangkit?.. Bolehkah sy berjalan dan berlari kembali?... Atau sy hanya akan terus duduk dan terhenti di sini?..

Entah ape yang sy fikir,sy sendiri tak tahu.. Entah ape yang sy lafazkan, sy sendiri tak faham butirnya.. Entah ape yang sy buat, sy sendiri tak mengerti ape ertinya.. Pendek kate, seolah-olah sy tak kenal diri sendiri.. Terbuai dengan emosi sendiri.. Seolah2, sy hny wujud di negeri fantasi.. Setiap pandangan terasa kosong..

Terdetik dlm hati : Apekah sy masih waras di dunia realiti?.. Muncul di benak sendiri : Apekah sy mampu lagi meneruskan perjalanan sehingga ke desinasi yang sy cari?...

Semuanya kosong...
Sy tak dapat jawapan pun atas setiap soalan yang sy cipta sendiri..
Lemah...
Penat...
Letih...

Lame sy begini.. Tapi sampai bile???
Kosong??
Masih tiade jawapannya...

Sy pelik...
Siape yang ade jwpn untuk semua soalan ni?..
Kenape tak de orang tolong jawabkan untuk sy?..
Fuh, buntu lagi...

Hati merintih... Di mane jawapannya, Ya Allah?..
Hati melirih... Tolonglah aku, Ya Allah...

Ye, itulah jawapannya...
Ada pada Allah...

“ Sesungguhnya, Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahu pun harta mereka dengan memberikan syurga untuk.mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, ( sebagai ) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung..”

( Surah At-Taubah : ayat 111 )

Inilah jawapan yang sy cari.. Inilah alasan yang sy ade untuk sy bangkit kembali… Inilah harapan yang terpatri dalam diri… Inilah matlamaat yang menjadi azimat diri..

Ya Allah,
Terimalah pengabdianku…
Terimalah kebangkitanku…
Terimalah aku sebagai hambaMu..

Ya Allah,
Maafkanlah aku…
Ampunilah aku..
Bimbinglah jalanku…
Amiinnn….
=)

Harapan sy, ambillah iktibar yang ade untuk dijadikan pedoman yep.. Ha, ade satu lirik lagu yang sy nak kongsikan bersame..

KEHIDUPAN -INTEAM feat NAZREY
Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah
Ada kesenangan

Seperti selepas malam
Datangnya siang
Oleh itu waktu senang
Jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti
Tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada Tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar
Ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari Tuhan...

2 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

semoga sentiase diberikan kekeuatan utk mgharungi segala badai yg x kan brhnti mnmpuh,serta dberikan jln kluar..amin..(^_^)

mawar said...

adakala kita tidak perlu bfikir banyak, atau menyoal diri ttg yg tiada jawapan, kerana ia merusuhkan lagi hati dan akal. tenang dan tetapkan pendirian.berdoa dan pohonlah petunjuk dari ALLAH, seiring masa kita akan tahu dan merasa yakin sebenar peyelesaian (^_~)v!.