Tuesday, June 16, 2009

...FitRaH inSani...

Hukama’ ade menyebut:
“ Cintailah sesuatu itu sekadar sahaja, berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika. Bencilah yang engkau benci itu sekadar sahaja,berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada suatu ketika..”

Setiap orang ade perspeksi yang berbeze tantang cinta.. Ade yang kate cinta itu indah dan tak kurang juge yang kate cinta itu menyakitkan..

Semua orang akn ade perasaan cinta.. Same ade tua ke,mude ke,miskin,kaye n yang len2.. Knape ye? Sbb cinte itu fitrah.. Cinta itu anugerah.. Dan cinta itu dari Allah,Tuhan Pemilik Cinta..

Sbnrny,sy kurang arif tentang cinta.. =)Pe pon,inilah pandangan sy tentang cinta sesame insan.. Hehe..

Pade sy.cinta adalah rase kasih or syg pade sesuatu.. Ia lahir dari hati yang luhur dan tanpa paksaan.. Ade seseorang pernah bertanya pada sy, “ Awk pernah tak mencintai dan dicintai?..” Soalan itu terlalu umum pada sy.. Cinta pade mak ayah ke,guru ke or cinte sesame insan?.. Tp,sy jwb tak pernah.. Sy tafsirkan cinta yang ditnya itu sbg cinte sesame insan..Kenape sy jawab tak pernah?.. Sbb sy rase sy belum layak untuk mencintai atau dicintai.. Orang yang layak untuk dicintai ialah orang yang telah ditakdirkan untuk sy.. Dan saye akan simpan cinta itu untuk dia.. =)

Suatu ketike dulu, ade shbt pernah btaw sy dia frust dengan cinta.. Susah gak nak komen benanye.. Bce byk buku pon,sy rase ssh nak olah tentang bab ni.. Sbb cinta tu terlalu subjektif.. Huhu.. Cne ye?.. Begini lah shbtku.. Ade org berpandangan,tak salah nak mencintai seseorang aslkn kite tahu tujuannya.. Ape tujuan atau matlamat cinte sbnrny? Sumenye mstilah berpaksikan untuk mencari keredhaan Allah semate2..

Ape pulak nak buat andai kate cinte kite ditolak?.. Kdg2,ade yang rase cm tak nak hidup dah bile cinta ditolak.. Dan ramai juge yang frust menonggeng.. Hehe.. Sumeny akibat penangan cinta.. Adoi yai..

Memang benar,terlalu sakit bile cinte kite ditolak.. Kite syg dia bagai nak rak,tatang bagai minyak yang penuh ( kadang2 sampai melimpah2.. hehe..) dan snggup buat ape sje untuk dia.. Btol tak?.. Last2,dia tolak mentah2 cinta kite.. Memang menyedihkan.. Huhu..

Pe pun,di sini sy ingin mengingatkan diri sy dan shbt2 sekalian tentang hakikat cinta.. Begitulah adatny cinta dengan manusia.. Adekalenye diterime n ade kalenye ditolak.. Mane ade yang sempurna pade makhluk yang bername manusia.. Sbb tu lah kite kne sentiase ingat, cinta kite yang paling utame ialah CINTA ALLAH..

Nak tahu tak beze cinta manusia dan cinta Allah?..

Begini..
Cinta manusia,ade pasang dan ade surutnya.. Manusia juge mungkin menolak cinte kite.. Cinta manusia tidak kekal hingga ke akhirnya. Klau kite cintai seorang insan,ade kemungkinan dia akan tinggalkan kite. Kalau kite cinta pada manusia,kadang2 dengan mudah dia akan kecewakan kite.. Mungkin juge dia akan marah atau salahkan kite tanpe sebab. Dia lukekan hati kite tanpe kite pinta dan menjauhkan diri tanpe bicara..

Tapi,cinta Allah pula..
Terlalu sukar untuk digambarkan.. Dia sntiase mendengar luahan atau bicara hati kite. Dia sentiase ade untuk mendengar setiap permintaan kite..Dia tak pernah jemu mendengar keluhan yang kite ucapkan.. Dia sentiase ade ketike susah dan senang.. Dialah kekuatan ketike kite lemah,Dialah harapan ketike kite kebuntuan..

Untuk setiap kesusahan,Dia tetap bersame..

Allah tak pernah jauh,tapi kitelah yang menjauhkan diri dariNya.. Allah tak pernah tinggalkan kite,melainkan kite yang meninggalkan Dia.. Allah tak pernah lari,melainkan kitelah yang melarikan diri dariNya...Dan yang pasti,Allah tak pernah tolak CINTA yang tulus dan suci dari hambaNya..

Rebutlah cinta ILAHI sblum kite mencintai manusia..
Namun,andai kate cinta sesame insan itu hadir dahulu,berdoalah padaNya agar cinta yang kite semai itu adalah salah satu landasn cinta kite kepadaNya..=)

Wallahua’lam...

2 comments:

sufi said...

sekadar berkongsi..
1.cinta manusia mgkin membahagiakn, tp cinta Allah tak pernah menghampakn..
2.jgn suke org tu sgt2,n jgn benci org tu sgt2..berpada-padalah..krn hati (qalbu) manusia, Allah jadikannya sifatnya berbolak balik..tak ke haru kalo dh jatuh cinta kt org yg slalu kte gaduh or sengsara nak lupuskan sayang pada org yg bukan milik kite,huhu..
3. istilah "cinta x semestinya memiliki" usah dipakai..sbb ia tidak adil tuk dia-yg Allah takdirkan mnjd teman hidup kita.so senangnye,simpan cinta untuk yang berhak saje,ye dik..
4. ape2 pun yg tjadi pd hati kite,yakinlah Allah knows the best for us..la tahzan!

Hanisah (yang bertaqwa) said...

hm..satu konsep cinta yang mungkin boleh dikongsi bersama..
Cinta tu terlalu luas skopnya..bile ia bersumberkan Allah, pastinya manifestasi cinta tu tak bertepi..

Allah m'punyai 100 jenis cinta. 1 jenis drnya telah dilampiaskannya kpd semua makhluk utk dikongsi bersama. Dengan 1 cinta itu lah, suami isteri saling menyayangi, si ibu sanngup bkorban nyawa demi anak, haiwan2 yang melata punya survivor dan bermandri..
dan 99 jenis cinta yang selebihnya...Allah simpan buat hamba-hambanya di akhirat nanti..
=) =) HR syaikhani

kalau salah tlg tegur..

mai jengok laman cinta akak

http://www.fikriharaki.blogspot.com/