Tuesday, March 16, 2010

" mEnaNgiSlaH "

Assalamualaikum w.b.t..

Tetibe je, jari ni terase nak tulis pasal menangis ni..
Ye la..
Menangis tu kan, fitrah manusia..
Kdg2, kite nangis sebb telalu hepy..
Tak semestinya sbb sedih kan?

Sy br je bace majalah solusi.. Ade disebut tentang fakta menangis..
hehe.. Bnyk rupenya faedah menangis ni..
Antaranya,ia dapat membuang bhn2 kimia yang tak diperlukan dalam badan kite..

Perasan tak, biasanya orang perempuan lebih mudah untuk menangis berbanding lelaki..
Sbb tu la,tempoh hayat permpuan lbih lame berbanding lelaki.. sbb, bhn kimia da bnyk kuar melalui air mata.. hehe..

Nape lelaki ssh nak nangis?..
Sbb ego n tak mau dikatakan lemah..
hehe..(jgn marah ye,kaum adam )
tp itulah faktanya..

Menangis juga bleh menenangkan jiwa kita..
kajian mendapati, 85% wanita dan 73% lelaki berasa lega lepas nangis..
jd, menangislah apabila keadaan mengharuskan kita untuk menangis..
chey wah..
jgn tahan.. nanti diri sendiri gak yang merana..

Sebagai seorang muslim juga,kite digalakkan untuk menangis dalam keadaan tertentu seperti, menangis kerana mengenangkan dosa yang lalu dan bertaubat memohon ampunan daripadaNya..

Rasulullah s.a.w bersabda :
" Diharamkan neraka bagi mata yang menangis kerana takut kepada Allah Taala.."
( Riwayat al-Hakim, no.2432 )

Selain itu, alirkanlah juga air mata kita ketika sujud dan khusyuk dalam doa.. Letakkanlah sepenuhnya pengharapan dan pergantungan kita hanya pada Ilahi..
Sebagaimana firman Allah dalam surah al-isra', ayat 109 ada menyebut :
"Dan mereka menyungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk "

Jadi..
Andai kita menangis..
bukan bererti kita lemah..
tp,ianya adalah sebagai satu penawar bagi hati...

Andai kite menangis..
bukan bermakna kita gagal..
tp,ia adalah satu titik mula
kepada satu kejayaan yang penuh bermakna...
=)

Menangislah jika perlu..
kerana air matamu begitu berharga...

"Salam muhasabah.."

4 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

perkongsian yg amt berguna.. (^_^)

khadra' fil islam_91 said...

salam..
kak yana..
salam perjuangan..
teruskan istiqamah erkk...
menangis merupakan perbuatan yang baik juga..hehe...(yeke)...
kadang2 kita menangis kesdihan dan kadang2 kita mennagis kegembiraan...
kak yana dah habis bce ye solusi tu..??kita x habis lagi pn...yang edisi lepas pn x habis bce lagi...hehe..
xpe2...selagi ada peluang,ambillah kesempatan untuk wat kebaikan....
wallahua'lam...
kak yana,rajin2 la ziarah blog kita gak ye...hehe...
asif ala kulli hal...

: :cik dyana bahri: : said...

Rasulullah s.a.w bersabda :
" Diharamkan neraka bagi mata yang menangis kerana takut kepada Allah Taala.."
( Riwayat al-Hakim, no.2432 )

سبحان الله
Semoga kita selalu dalam golongan tersebut.
insyAllah.

seindah mutiara said...

salam..
-->tringt suatu ketika dhulu along pnah bkata :
"..klu acik rse nk nangis, nangis la klu
itu dpt mnenangkan hati acik.."
-->pas2 kte nangis x ek?? hehehe~rindu saat itu..tq along,,