Tuesday, August 11, 2009

LaDanG teH...hEhe...=)

Pada 9-11 julai yang lepas,kelas sy tlh adakan satu lawatan ke Cameron Highland..erm,memang seronok.. sume masalah seolah2 hilang buat seketika.. segala penat dan letih yang tersandang di bahu seolah2 berlalu begitu sahaja.. satu jaulah yang mantop!! tahniah dan syabas buat sume ajk2 pelaksana.. hehe..

kat sini,sy nak cite pasal ladang teh.. knape sy pilih ladang teh?.. sy pun tak tahu sbenany tetapi melihat kehijauan sepanjang berada di ladang itu buat saya terfikir akan sesuatu..

jeng..jeng... jeng.... ape ye?..

Yang pasti,sy kagum dengan ciptaan Ilahi.. Melihat pokok2 teh,sy fikir seronok juge kalo bleh jadi pokok teh.. Mule2 orang tanam,siram n bile da matang ia akan dipetik dan dijadikan minuman.. Begitu mudah kan?.. Tak payah nak fikir masalah yang sarat di kepala..

Pastu,sy dongak ke langit... Erm,sy tngok awan tu seolah2 tersenyum pada sy.. hehe.. kan bagus kalo jd awan.. berarak ramai2 n dan memberi teduhan pade orang lain.. Rse2nya,awan tu mesti hepy sokmo kan?.. pasti tak ade masalah ukhwah... kui3...

Then,ade sekumpulan burung trbang.. burung ape,tak pasti la pulak..tak sempat nak snap gmbar..=) Hati terdetik.. burung2 ni msti terbang satu family... alangkah bahagianya jd burung tadi.. kan? kan?.. senang hati je terbang dengan fmly mereka..

Dek duk syok layan fikir dan perasaan tu, lantas sy teringat pada firman Allah dari surah At-Tin,ayat 4 yang bermaksud :

" Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia Dalam bentuk Yang sebaik- baiknya (dan berkelengkapan sesuai Dengan keadaannya).. "

Astaghfirullahal'azim...
Fikiran sy terbang terlalu jauh rupenye.. Sy lupe,sy adalah manusia yang mana Allah cipta sebagai sebaik2 makhluk ciptaanNya... Sbg manusia,kadang2 kite lupe hakikat kejadian kite.. Memang betul,senang je hidup ni kalo jadi teh.. tak payah fikir masalah yang sntiase menggunung... tp ingatlah,setiap ujian yang Allah bagi,adalah tande kasih dan sayangNya pade kite.. Semakin kuat ujian Dia pade kite, kuatkanlah pergantungan kite hanye padeNya.. Percayelah,kite akan rasai erti manisnya sebuah kehidupan yang sukar untuk digambarkan.. Sifirnya mudah : sandarkan harapan hany pada Ilahi..

Kemudian,nak crite lak pasal awan.. Memang la awan tu berarak tanpe ade masalah ukhwah.. Hehe.. tp,kalo ade masalah ukhwah pun takkan awan tu nak btaw kat kite?.. Tol tak?.. hehe..bak satu skrip cite p.ramlee: sedangkan lidah lagi tergigit...dalam bersahabat pun,takkan dapat lari gak dari masalah ukhwah.. Mungkin dengan masalah itu,ia merapatkan lg hubungan kite dengan sahabat kite tu.. Kadang-kadang mungkin kite yang terlalu “emo”.. Jd, berikanlah kemaafan kite andaikate berlakunya salah faham antara kite dan sahabat yang dikasihi.. Mengalah bukan bererti kalah tetapi menjamin satu kemenangan besar yang insyaAllah, bakal kite miliki..

Contohnye begini… kite ada salah faham dengan sahabat kite.. kemudiannya, kite minta maaf ngn dia walau pun situasinya kite rase kite di pihak yang benar.. Mungkin orang akan anggap bhwa kitelah yang bersalah.. tp,cube fikir hikmah disebaliknya.. Sebenarnya,dengan mengalah kite bleh ubati kembali virus ukhwah yang melanda.. Dengan mengalah,kite dapat lihat senyuman sahabat kite yang dah lame tak kelihatan..( hehe )… dan dengan mengalah,kite akan rasai satu ketenangan yang sukar untuk di”describe”kan..=)

Then,nak cakap pasal burung.. tngok je burung terbang ngn fmly,sy jealous sangat.. sebabnye,ruang waktu yang saya ade untuk bersame kluarge kadang2 terbats.. tapi,refleksinya… Banyak waktu yang kite ade untuk bersama keluarga belum tentu menjamin kualiti yang kite inginkan… Ade sesetngah orang,dia ade banyk waktu bersame fmly tapi setiap individu buat hal masing2 ( ni contoh yang tak berkualiti..hehe..).. Ade sesetengah orang lak,memanfaatkan mase yang terbatas walaupun sedikit dengan penuh hikmah ketika bersama dengan kluarge… jd,ini lebih berkualiti.. Tak gitu?.. hehe..

Kesimpulannya…
Tak semua bende dalam hidup ni berlaku seperti yang kita impikan.. Firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 216 :

“ Kamu Diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara Yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.. ”

~ SALAM RENUNGAN ~

2 comments:

seindah mutiara said...

salam..indah sekali bait-bait kata2 mu..
byk mnyedarkn diri yg hina ini yg kdg2 byk mpersoalkan tiap pkara yg tjadi..
Ya Allah..Ampunkanlah kami..kuatkanlah keimanan kami Ya Rabbi..
Apa yg pasti, setiap kejadian ada hikmahnya yg tersembunyi yg belum ten2 kita dpt tahu, fham dan terima..
Dan ingatlah janji Allah yg bmaksud :
" ..sesunggunya Allah bersama dgn org2 yg sabar.."

محمد حذوان بن حميدان said...

=)